Stavba ozubnicové železnice

30. června 1902 přijel z Tanvaldu do Desné první vlak. Vyjel z nádraží v Tanvaldě o nadmořské výšce 466,4 metrů na trať dlouhou 7,4 km a směřoval do konečné stanice, kde nadmořská výška dosahuje 699,6 metrů. Vzhledem k tomu, že na této trase musel překonat výškový rozdíl 233 metry, na jeden kilometr až 58 metrůstoupání, byla trať řešena jako ozubnicová dráha, běžně nazývaná „zubačka“. Na úsecích nejprudšího stoupání byl uplatněn v Čechách poprvé systém navržený Švýcarem Romanem Abtem a dříve již vyzkoušený a osvědčený v rakouských Alpách, při čemž ozubená kola na spodní části lokomotivy zapadají do ozubených tyčí upevněných mezi kolejnicemi. Vlak sunutý parní lokomotivou měl před sebou trasu technicky značně náročnou, ale zároveň krásnou výhledy na kolem ubíhající krajinu a pro pasažéry i romantickou až dobrodružnou, zejména při projíždění tmou a hukotem tunelů. Poslední, a to nejdelší tunel náleží aspoň svou první částí k našemu městu, začíná ihned za zastávkou v Merklově, dnes zvanou „zastávka Kořenov“.

obrazek

Vlak vjíždí do tunelu za zastávkou v Merklově.

Tato dráha byla v roce 1902 propojena s tratí na Szklarsou Porebu a Jelení Goru. Obě dráhy byly stavěny současně a tak byla nová dráha do tehdejšího Slezska oboustranně důležitou pro transport dřeva, uhlí a průmyslových výrobků, ale i vyghledávaným prostředkem pro přepravu letních i zimních návštěvníků Jizerských hor a Krkonoš. Od 1. července 1902 začala pravidelná doprava osob i nákladů a začal se odvíjet čas provozu na trati, která má dodnes v Čechách největší sklony a také stále jediná, která má ozubnici.

obrazek

Císař František Josef I. na nádraží v Tanvaldě.

Dráha a celé její zařízení je zajímavým technickým dílem, v němž zvláště lokomotivy jsou stále středem zájmu. Liberecko-jablonecko-tanvaldská dráha vybudovala výtopnu v dnešním Kořenově, společnou budovu pro svoje lokomotivy i pro stroje německé, které tam dojížděly ze sousedního Slezska, a také dílnu, ve které se opravovaly lokomotivy i vozy. Dnem zahájení byla dráha zestátněna.
Nejstarší lokomotivu, která byla ve stavu dráhy, byla dvouspřežní lokomotiva 83.21, pocházející z lokomotivky Krauss v Linci. Původně, od roku 1883, jezdila u Společnosti rakouských místních drah, ale pak přešla do Čech. Na nádraží v dnešním Kořenově posunovala, a to až do roku 1925, kdy byla vyřazena. ČSD počítaly s tím, že jí přeznačí na 200.001.
Původně se stanice jmenovala Grünthal, pak za ČSD Polubný, v letech provozu u DR to byl německý název Polubného-Polaun, po válce Polubný-Kořenov, až konečně dnešní Kořenov.

obrazek

Pohled na železnici poblíž tunelu u Riedlovy hrobky.

Pro svůj první úsek trati měla Liberecko-jablonecko-tanvaldské dráhy dvě tříspřežní lokomotivy, také z Kraussovy lokomotivky v Linci, jež měly jména „Reichenberg“ a „Gablonz“(v překl. Liberec a Jablonec pozn. webmastera). Byly z roku 1888. Když později nepostačovaly svým výkonem, přešly na posun. První z nich byla vyřazena v roce 1928 a druhá nahradila od roku 1925 83.21. To byla již označena jako 300.202 a v Kořenově posunovala až do roku 1937.
Pro traťový provoz měla dráha tři lokomotivy s uspořádáním dvojkolí D1. Vyrobila je lokomotivka ve Floridsdorfu v roce 1901 s předstihem proto, aby se mohly používat již u pracovních vlaků při dokončování prací dráhy. Měly označení G 21 „Dessendorf“, G 23 „Knatz Ginzkey“ a G 23 „Polaun“. Pro použití adhezních dvojkolí měly lokomotivy dvojitý parní stroj a pro pohon dvou ozubených dvojkolí měli další dvojčitý pohon. Během doby se obě lokomotivy upravovaly. Pro ulehčení presonálu při jízdě v tunelech, jejichž délka činí asi pětinu délky trati, s na nich upravilo větrací zařízení s nasáváním vzduchu z počátku prostoru levých šoupátek, později z levé strany nad kolem běhounu.

obrazek

Detail ozubnicové dráhy.

Od roku 1935 se na nich používaly tlakové brzdy. Do té doby měly sací brzdu samočinnou, přestavnou. A protože se vlaky vždy do stoupání tlačily, byl na přední plošině brzdař, který měl spojení se strojvedoucím lanem, jež se přetahovalo přes střechy vozů. Na lokomotivě lano končilo ve zvonkovém zařízení. Mohl tedy brzdař dávat lanem strojvedoucímu návěsti. Toto zařízení se po rekonstrukci na tlakovou brzdu zrušilo, protože brzdař mohl vpředu zastavit vlak otevřením kohoutku u hlavnho potrubí brzdy.
V období druhé světové války, kdy převzaly provoz DR, měly tyto ozubnicové lokomotivy označení 97.601 až 97.603. Tehdy se na nich upravil vzadu uhlák a elektrické osvětlení. Po válce pak v roce 1956 byla lokomotiva 404.022 rekonstruována. V roce 1960 byla tato lokomotiva vyřazena ze služby-pro památkové účely.

obrazek

Železniční viadukt v Desné.

credito bergamasco brescia¡Incluso desde tu iPhone!Los imprevistos nunca faltan, y nuestros bolsillos no siempre están preparados para afrontarlos. comprar con tarjeta de credito por telefonoinstituto nacional de credito publicoEn caso de que no consigas devolver el dinero en el tiempo inicialmente acordado, Si necesitas un préstamo urgentemente, ¡no te preocupes! banco provincial descargar planilla tarjeta de creditoventa de autos a credito en toluca¿Necesitas hacer una reparación en casa?, ¿se te ha estropeado el coche?, ¿algún otro gasto inesperado?linea de credito santander freecomo funciona dependente de cartao de creditoCon nuestros créditos online podrás elegir libremente cuánto dinero necesitas y cómo deseas pagarlo. solicitud de credito helm bankprestamos personales solo con dniCon los préstamos rápidos de Kredito24 obtendrás tu dinero para cubrir éstas y otras necesidades. ¡Pero no te preocupes!, con Kredito24 todos los costes y honorarios estarán claros desde el principio, Si eres un cliente nuevo podrás solicitar un crédito rápido de hasta 750€ que podrás devolver en un plazo de entre 7 y 30 días. credito educativo de hermosillocon nosotros no tendrás que preocuparte por la letra pequeña.prestamos personales rapidos sin papeleosTambién podrás pagar tu préstamo online antes de su vencimiento, sin ningún coste adicional. podrás prolongar tus créditos, pagando un importe adicional. asociar mi tarjeta de credito para empezar a comprar inmediatamentehoepers recuperadora de credito 0800como comprar cash pb com cartao de creditoprestamos con altos intereses

 

  • Město Desná
  • Město Desná
  • Město Desná
  • Město Desná
  • Město Desná
  • Město Desná
Město Desná1 Město Desná2 Město Desná3 Město Desná4 Město Desná5 Město Desná6

replica watches ukcartier replicabreitling replicahttp://www.childsplayadventureland.co.uk/test.php?page=the-replica-zenith-el-primero-sport.htmlreplica watchesbell ross replicaHublot Replicareplica watchesiwc replica Online Outlet, Cheap Replica Watches UK Store, Swiss Replica Watches Sale, Free UK Shipping!!